Tuesday, August 28, 2007

Nisfu Sya‘ban

dear batikchantingss... its 15 Sya'ban 1428 Hijrah a.k.a as Nisfu Sya'ban - which means half of Sya'ban month. I decided to fast today sbb gantinya ado laie... huhuhu.. besides, Rasullulah S.A.W. himself likes to fast this month compared to other Islam's months. so below is just part of the article written by someone from JAKIM, and i think its suitable to be shared with the batikchantingss readers even though most of you probably dah sedia maklum about this...

Malam Nisfu Sya‘ban

Kelebihan Malam Nisfu Sya‘ban itu telah disebutkan di dalam hadis sahih daripada Mu‘az bin Jabal r.a Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :

“Allah menjenguk datang kepada semua makhluk-Nya di Malam Nisfu Sya‘ban, maka diampunkan dosa sekalian makhlu-kNya kecuali orang yang menyekutukan Allah atau orang yang bermusuhan.” (H.R Ibnu Majah, at-Thabaroni dan Ibnu Hibban)

Pada malam Nisfu Sya‘ban juga, adalah di antara malam-malam yang dikabulkan doa. Menyedut pendapat Imam asy-Syafi‘e dalam kitabnya al-Umm telah berkata: “Telah sampai pada kami bahawa dikatakan: sesungguhnya doa dikabulkan pada lima malam iaitu: pada malam Jumaat, malam Hari Raya Adha, malam Hari Raya ‘Aidil fitri, malam pertama di bulan Rejab dan malam nisfu Sya‘ban.”

Kita boleh Menghidupkan Malam Nisfu Sya‘ban dengan memperbanyakkan beribadat seperti sembahyang sunat dan berdoa, berzikir dan membaca al-Quran..

Editor : PRO JAKIM [Zakaria Bin Othman]
Tarikh : 14 July 2006

To those who also fasting today, selamat berpose dgn jayanye!!... dan selamat berbuka pose ptg ni... :D

No comments:

ShareThis

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

pergilah melancongss!!